Skånsk Äggakaka 4 portioner- tillagningstid ca 40 minuter .... 2008-07-14 Kl 17:20:35

Här Matte kommer  receptet!


1 dl vetemjöl
½ tsk salt
4 dl mjölk
4 ägg
margarin eller smör
300-400 rimmat fläsk
2 äpplen

Vispa ihop mjöl,salt och hälften av mjölken till en klimpfri smet. Vispa sedan ner resten av mjölken och äggen.
Skär fläsket i skivor eller strimlor,äpplena i skivor.
Stek fläsk och äpplen. Tag upp det och håll det varmt. Diska ur pannan.
Låt lite fett bli ljusbrunt i pannan,häll i meten och grädda på medelstark värme. Stick i smeten med en gaffel så att lös smet kan rinna ner och stelna. Lägg över en stor tallrik och stjälp upp äggakakan.Lägg i lite mer fett, låt kakan glida ner och grädda på andra sidan.
Stjälp upp ägakakan på ett varmt fat och lägg på fläsket och äpplena.

Smaklig måltid !

Eftersom jag är vegeterian så utesluter jag ju fläsket, jag tar lingon till istället.



Har ingen bild på äggakaka så hönsen får stå modell.





Köpmansmagasinet i bakgrunden bakas det äggakaka på sommaren

Skrivet av: Kattis

Gott!

Men fixar inte att äta så mycket ägg längre.

Tyvärr!

Ja, det luktar hawaiipizza nu!

Datum: 2008-07-14 Tid: 17:49:58
URL: http://kattis11.blogg.se/
Skrivet av: Kattis

Men den får du ta hur mycket du vill. Om du dubbelklickar på bilden så kommer du till den hemsidan som har bilder. Så kan du pröva med alla tecknade bilder på bloggarna.

Kram

Datum: 2008-07-14 Tid: 17:51:41
URL: http://kattis11.blogg.se/
Skrivet av: Rebecca

Hejsan

Ja, det trivs jag med :)

Vad kul, har flera kompisar som går de och dom trivs också jättebra så jag är nöjd med mitt val!

Datum: 2008-07-14 Tid: 18:06:16
URL: http://palmquiist.blogg.se/
Skrivet av: matte

tack snälla! jag ska testa på gullegubben :)och göra halva till mig utan fläsk, äter inte kött jag heller. Jag satte på utskrift medan jag började kommentera.. då började skrivaren skriva ut hela din blogg! så det blev till att slänga mig på avbryt-knappen!Nu har jag, förutom äggakakareceptet fina bilder på kyrkor och bulle och.. ha ha

Datum: 2008-07-14 Tid: 18:08:05
URL: http://femtinio.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: