Minns min första skoldag .... 2008-08-20 Kl 10:57:06

Dagens webb fråga i dagstidningen var om jag minns min första skoldag. OM jag gör. Fast det är snart 60 år sen.
Min granne skulle oxå börja i samma klass och hon var en riktig retlig sak. Vi kom att prata om vårt andranamn och hon påstod att hon hette som jag. Som jag hade i första namn. Nej hon bara ljög för att vara märkvärdig. Hon fick absolut inte heta som jag. "Vänta bara tills fröken säger det vid uppropet" sa hon.
Dagen kom coh det var spänd förväntan att vara förstaklickare som vi sa. Uppropet var i alfarbetisk ordning men vi hade samma efternamn oxå så av nån anledning så sa fröken "båda" våra namn i ett. Trodde jag. Varpå jag reste mig på samma gång som henne. "Nej"sa fröken, vi tar en och en. Jag vände mig om och såg min triumferande granne med minen -"Vad var det jag sa !" Jag ville sjunka genom golvet fast jag bara var sju år.

Sen blev det inte bättre när vi fick våra betyg. Ja man fick betyg i Ettan då. Fröken hade glömt att skriva att jag skulle börja i tvåan. På den tiden fick man gå om första klass om man inte var tillräkligt duktig. Men det var inga fel på mina betyg. Hela världen ramlade ner över mej. Jag blev retad både av henne och hennes mor. Att jag skulle få gå om. Ha ha. Men fröken hade ju "bara" glömt att fylla i en liten ruta och när vi fick tag på fröken och förklarade för henne hur det låg till blev hon lika ledsen som jag. Det resulterade i en stor gottpåse som var ovanligt på den tiden.
Ni kan tänka er avundsjuka blickar när de två stod och väntade. Mor och dotter. Här kom jag glad  istället för i tårar.
Med en godispåse från självaste fröken. Sen hör ju det till saken att fröken hade på den tiden hög status, mycket hög. Så nog minns jag både min första och sista skoldag i ettan!


                                              
    
Kul att jag fann min skolväg när jag var barn på bild. Huset längst bak till vänster bodde jag i.
Precis så såg den ut, känns som tiden har stannat.

Skrivet av: matte

Vilket härligt minne!

själv kommer jag ihåg att fröken frågade alla oss barn den första skoldagen vad våra pappor jobbade med. Jag visste inte vad det kallades som han gjorde - ååå vad pinsamt det var att inte kunna svara. Alldeles tyst blev det och så fick mamma rycka in och svara. Glömmer det aldrig.

Datum: 2008-08-20 Tid: 17:13:52
URL: http://femtinio.blogg.se/
Skrivet av: c

Datum: 2008-08-20 Tid: 17:33:11
Skrivet av: Cecilia

Aou sicken härlig berättelse! Sicken tur att din retliga granne fick stå med lång näsa när du prasslade med gottepussen! He, he! Men menar du att grannens mamma oxå retade dej för att du inte skulle flyttas till 2:an? Ursäkta mej men va va de för en häxa?

Vilken skola gick du på? Det är Klörupsvägen vid möllan på bilden va?

Datum: 2008-08-20 Tid: 17:37:34
URL: http://zezzanpezzan.blogspot.com
Skrivet av: vindensmelodi

Oh, ja, visst minns man första skoldagen :-)

Datum: 2008-08-20 Tid: 20:11:33
URL: http://vindensmelodi.blogg.se/
Skrivet av: Hanneles paradis

Det var tider det, ordningsbetyg och gå om en klass och inte få säga "du"...

Datum: 2008-08-22 Tid: 23:44:16
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com
Skrivet av: Lena

Tack för att du lät oss följa med i dina spår!

Datum: 2008-08-25 Tid: 23:06:44
URL: http://lenjangel.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: